Länge har jag funderat på att göra någon slags hårtransplantationJag har på senaste tid varit osäker över mitt tunna hår, men som tur är så finns det idag en massa olika metoder för oss att åtgärda de saker som gör oss osäkra, vilket i mitt fall är mitt hår. Förr i tiden fanns det inte mycket att göra ifall man hade komplex för något, eller var osäker med sig själv, till skillnad från idag. Jag hade i mina tidiga år ganska tjockt hår, men det har blivit riktig tunnt under dem senaste åren. Jag har tyvärr ärvt min mors gener, då hon är mycket tunnhårig.  
 
Jag sökte runt lite på nätet om olika behandlingar för att få tjockare hår, och stötte på medicaklinik, som erbjuder hårtransplantation med hjälp av en teknik kallad DHT (direkt hårtransplantation). Medicaklinik finns i Malmö och är det enda företaget i Sverige som erbjuder ett så stort utbud av olika behandlingar inom hårtransplantation.
 
Direkt hårtransplantation är alltså en av de tre metoderna dem erbjuder, och den mest moderna tekniken för att få tjockare hår. Det man gör är att ta hår ifrån donatorområden (oftast bakre huvudet samt sidorna), då det är där håret av bäst kvalité befinner sig. Ifall det skulle behövas kan hår även tas ifrån andra delar på kroppen. Vid direkt hårtransplantation kan det transplanteras upp till 80 hårsäckar per kvadratcentimeter, vilket är nästintill dubbelt så mycket som dem andra två metoderna (FUE samt FUT). 
 
En vanlig behandling börjar med en kostnadsfri konsultation. Där diskuteras markering av önskad hårlinje samt placering av det nya håret, därefter görs en behandling.
 
Direkt hårtransplantation är det bästa alternativet eftersom att det är väldigt skonsamt och går snabbt. De speciella instrumenten implanterar håret utan hålförberedelse och sätts direkt in i de önskade områdena. Denna metod är alltså snabbare än dem andra då det tas hål samtidigt som håret sätts in, istället för att först göra hål och sedan implantera håret.
 
 
 
Ovan är en bild tagen ifrån Medicakliniks hemsida. Här ser man tydligt resultaten. Det är en mycket stor skillnad före och efter, och det ser alldeles naturligt och fint ut. 
 
DHT är kostar lite mer än de andra alternativen, men enligt mig är det i slutändan värt den extra kostnaden. Ska man lgöra en sån här behandling ska man självklart välja det bästa alternativet, då DHT inte heller är alltför mycket dyrare än de andra två metoderna. Ifall jag besöker Malmö i framtiden så ska jag se till att boka en konsultation eftersom att det är kostnadsfritt, och jag skulle gärna vilja se vad det går att göra åt mitt tunna hår. 
 
Klicka HÄR för att komma till Medicakliniks hemsida och för att läsa med om de olika teknikerna för hårtransplantation.

1 kommentarer

Liselotte

10 Dec 2015 00:46

Detta såg mycket lovande ut. Har själv haft mycket problem med tunnt hår, men detta företag verkar riktigt bra.

Kommentera

Publiceras ej
Blogroom.se